"Оперний Оскар" може отримати український режисер Андрій Жолдак
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 697
Постановку Андрія Жолдака "Чародійка" номінували на Opera Awards.
Міжнародна премія Opera Awards оголосила номінантів 2020 року. У числі претендентів на звання найкращої вистави опинилися постановки Андрія Жолдака та Дмитра Чернякова, йдеться на сайті нагороди.
Так, в число шести претендентів на престижну премію потрапили "Казка про царя Салтана" Чернякова, поставлена в бельгійському театрі, та "Чародійка" Жолдака (Ліонська опера). Серед інших претендентів - "Агріппіна" Баррі Коски (копродукція Баварської опери та Royal Opera House), "Пікова дама" Лідії Штайєр (Deutsche Oper am Rhein), "Тангейзер" Тобіаса Кратцера (Байройтський фестиваль) і диптих "Секрет Сюзанни" Джона Вілкі та "Іоланта" Олівії Фукс (Opera Holland Park).
"Поява велетенської постаті Андрія Жолдака серед номінантів на "Оперний Оскар" мене зовсім не здивувала. З 2017-го Андрій активно працює в просторі світової опери, залишивши (на час) драматичні вистави.
Гучний успіх супроводжував його Онєгіна в Михайлівському театрі (Петербург), я дивився відеоверсію цієї постановки і майстерність оперної режисури, а також робота художниці Моніки Портмале особисто мене приголомшили, - сон і реальність, символізм, фізіологізм, естетство, дикість норову і дитячий трепет перед музикою Чайковського - все це було кинуто в шалену топку "Євгенія Онєгіна". Фейєричного проекту, який місцями доводить до сліз.
Наступну оперу Жолдака в Михайлівському театрі – "Іоланта" - зустріли неоднозначно. Від вигуків - Шедевр! до криків - Ганьба! Режисер неабияк перекроїв партитуру Петра Ілліча Чайковскогои, не все розрахувавши при цьому... Потім у Познані був його "Любовний напій". І ось нещодавно в Ліонській опері – "Чародійка", опера Чайковського, яку побоюються деякі оперні режисери (це величезне оперне полотно, в якому, сто пудів любові і двісті пудів мелодраматичної журавлини, якщо згадувати лібрето). Дехто, може, і побоюються але не наш. Якщо вірити рецензентам, "Чародійка" в Ліонській опері прочитана Жолдаком як еротико-релігійний блокбастер в комедійних регістрах. Ніякої псевдоактуальності або загравання з модними знаками часу, а тільки темна і страшна історія про Хаос пристрасті і фізіологічного божевілля. Все, що Жолдак прописав. Він вірний своїм улюбленим рецептами.
Нагадаю, режисер більше десяти років не ставить вистав в Україні. Крайні його роботи у нас – "Войцек", а також "Ленін love, Сталін love". Режисера, до речі, іноді дорікають, мовляв, він часто ставить у РФ. Дорікати театрального режисера можна кому завгодно, чим завгодно, якщо не знати, що всі праймові серіали російських федеральних телеканалів сьогодні (та й вчора), як шпалери, суцільно обклеєні медійними обличчями українських акторів. І замість того, щоб дорікати, ймовірно, потрібно перш запропонувати режисеру тут, у нас, запустити міжнародний проєкт... Буде дорого і, можливо, боляче. Але так хоча б конструктивно.
Читайте також: Театральна блогосфера визначила найкращі київські вистави 2019-го року, попереду – "Лимерівна" Івана Уривського
ТОП-10 шедеврів живопису світової культури, про які ви не знали (Фото)Між тим, на недавньому форумі "Опера Європа" в Києві іноземні імпресаріо до українського режисера ставилися як до гуру оперного мистецтва. Сам тому свідок. Вони, мабуть, давно подолали больовий поріг його радикальних інтерпретацій класики. І просто налаштувалися на вічну музику", - заявив театральний оглядач DT.UA Олег Вергеліс.