Що відбувається в Одесі: експортери скаржаться на великі проблеми
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 4299
В Україні фактично заблокований зерновий коридор
В портах Великої Одеси щось відбувається. Новину про те, що одеські порти в четвер, 26 жовтня, а можливо, і довше, не працюватимуть, з посиланням на Адміністрацію морських портів сьогодні повідомили багато українських ЗМІ. Втім, на офіційному сайті АМПУ про це немає жодного слова, а на прохання "Бізнес-Телеграфа" прояснити ситуацію в Адміністрації не відповіли.
Але "колапс у портах" "Бізнес-телеграфу" підтвердив голова асоціації "Укрметалургпром" Олександр Каленков. "З середи рух суден практично зупинився. Не йде нічого – ні із зерном, ні з рудою та металом. Причому ні Міноборони, ні Мінінфраструктури жодних заборон не ініціювали. Немає якихось пересторог для навигації і через погоду. Ми все вже перевірили, давали запити в міністерства. Проблему створили на місці. Не оформляють вантажі, не випускають судна за рішенням місцевих чиновників і контролерів. Ситуація критична, і на її вирішення в буквальному сенсі є лише кілька годин. Інакше негативні наслідки будуть накопичуватися як снігова куля. Ми вже оцінюємо втрати бюджету країни через вимушений простій суден з експортною металопродукцією та зерном не менш ніж у 500 млн гривень щодня. Це ті податки, які ми могли б сплатити з реалізованої продукції. "Наздогнати" буде важко, оскільки ми не в тій ситуації, коли рух іде стабільно, потрібно використовувати не те, що кожен день, кожну годину роботи чорноморського коридору. А в нас чомусь незрозумілий збій. Ми зараз виглядаємо дуже погано в очах наших міжнародних партнерів та контрагентів, які знову фіксують збій постачання. З боку судновласників виникає ризик збільшення страхових платежів, тому для нас може ще більше подорожчати логістика", — каже Каленков.
В Українській зерновій асоціації також заявили про "необґрунтовану затримку завантажених зерном суден для експорту в портах Великої Одеси". І також підраховують збитки. "Щодня затримки завантажених суден — це збитки на рівні 1-1,5 доларів на тонну продукції. Якщо взяти для прикладу судно Handsize на 50 000 тонн, то втрати для експортера — 50-75 тисяч доларів на день, які експортер вимушений виплачувати судновласнику. Крім того, зростають витрати на страхування суден", — зазначили в УЗА. В асоціації закликали Кабмін терміново втрутитися в ситуацію і якнайшвидше розблокувати рух.
Втім, і в Кабміні, і в Мінагрополітики поки що особливого занепокоєння з приводу "зупинки експорту" не демонструють. Як зазначив голова секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський, причини портового колапсу пов'язані з рішенням Одеської ОВА про впровадження нового механізму контролю за експортною продукцією. "Тепер завантаження суден буде проводитись виключно на умовах попереднього аналізу походження зерна. Тобто йде боротьба із зерновими схемами та так званим "кешевим зерном", яке за готівку і без документів скуповують у фермерів", — зазначив Забловський.
Виходить, що зернотрейдерів пригальмували у справі. А металурги страждають за компанію, бо дуже сповільнилися всі процедури оформлення в портах.
Але все ж може бути ще одна причина зупинки навігації, хоча поки що важко сказати, чи є вона вагомою. За словамі спікера Сил оборони Півдня Наталії Гуменюк, два дні тому росіяни скинули зі своїх літаків 35 невідомих засобів ураження по маршруту руху суден. Це можуть бути донні міни. І Гуменюк не виключає, що таким чином ворог хоче зашкодити судноплавству у Черному морі.
Зернотрейдери, судячи з усього, розраховують на швидке розблокування, бо продовжують скуповувати врожай і везти його в порти. "Зерно беруть, відвантаження на Одесу не припинилися", — розповів керівник агропідприємства "Колос" (Київська область) Леонід Центило. Але, за його словами, при цьому поменшало посередників, які дешево скуповують зерно за готівку. "Вони обвалили ціни, давали за тонну кукурудзи 70 доларів, це просто копійки, але багато хто продавали, щоб виручити гроші на осінню кампанію. Зараз таких скупників поменшало, чекаємо, що ціна трохи піде вгору", — розповів Центило.
"Розбиратися у причинах зупинки експорту та шукати винних будемо пізніше. Зараз потрібно терміново розблокувати рух судів, інакше втрати — і грошові, і репутаційні лише наростатимуть", — вважає Каленков.
За годину після виходу цієї публікації Міністерство видновлення України в своєму телеграм-каналі повідомило, що інформація щодо скасування чи непрогнозованох зупинки коридору не відповидає дийсності. "Порти Великої Одеси продовжують обробляти судна, які пройшли тимчасовим коридором. Всі встановлені ВМС ЗСУ наявні маршрути є дійсними та використовуються цивільними суднами. Враховуючи, що коридор було впроваджено в надскладних умовах військової агресії росії, його функціонування відбувається з урахуванням військової обстановки та погодних умов. Наразі, в портах Одеса, Чорноморськ та Південний під завантаженням 23 судна. Всього коридором на вхід скористалося 51 судно. 33 судна експортувало понад 1,3 млн тонн української агропродукції та інших вантажів",- повідомили в міністерстві.
Згодом почала вибачатися Українська зернова асоціація.
"Українська Зернова Асоціація вдячна за роз’яснення компетентних органів щодо причин затримки суден, які носять технічний характер та пов’язані з безпековою ситуацією. УЗА сподівається на вирішення цих питань та висловлює подяку Президенту України та Збройним силам України за зусилля направлені на безперешкодну роботу зернового коридору. При цьому, УЗА вважає за необхідне зазначити про важливість своєчасного інформування та перепрошує за можливі факти використання інформації та заяв задля необґрунтованих та потенційних звинувачень. Завтра планується відновлення експорту зерна, зокрема, заплановано вихід суден, завантажених зерном та вхід суден для завантаження в портах Великої Одеси", повідомили в УЗА.