Турбулентність може бути спричинена змінами клімату

Читать на русском
Автор
Турбулентність може бути спричинена змінами клімату Новина оновлена 07 квітня 2025, 11:18

Травми пасажирів під час проходження турбулентності можуть стати більш поширеними через зміну клімату.

Десятого березня зі Стамбула до Нью-Йорка стартував рейс компанії Turkish Airlines. Всього за 45 хвилин до кінця польоту лайнер потрапив у зону сильної турбулентності, через що травми отримали 28 пасажирів і два члени екіпажу. Згідно з новим дослідженням, такі інциденти можуть стати більш поширеними у небі над Північною Атлантикою через антропогенну зміну клімату.

Вчені Університету Редінга виявили статистично значуще збільшення вертикального зсуву вітру на висоті польоту лайнерів над Північною Атлантикою. Зміни тут можуть вплинути на авіацію, оскільки в середньому за добу водоймище перетинають близько трьох тисяч рейсів. Вчені сфокусувалися на Північній Атлантиці з двох основних причин: це найбільш завантажений у світі міжнародний коридор польотів, і рейси, що перетинають океан у цьому регіоні, часто потрапляють у турбулентні потоки.

Зв’язок зміни клімату зі зростанням кількості зон турбулентності пояснюється просто. Різниця температур між екватором та Північним полюсом забезпечує рух повітряних мас, відомий як тепловий вітер. Загалом, що більше температурний контраст між екватором і полюсом, то швидше потік повітря переміщатиметься із заходу Схід через Північну Атлантику.

Британські вчені показали, що на високих висотах, включаючи нижню стратосферу над Північним полюсом, температура знижується у відповідь на швидку зміну клімату в Арктиці. Тим часом, верхня тропосфера над екватором характеризується підвищенням середніх температур. Отже, між двома частинами зростає температурний контраст.

Глобальне потепління може спричинити аномальну спеку в Європі.

Ще нижче у тропосфері відбувається зворотне: температурні зміни послаблюють температурний градієнт і, як очікується, уповільнюють потік повітря. Це ослаблення останніми роками привернула велику увагу засобів масової інформації. Коли ці два явища підсумовуються, між ними виникає баланс, тому більшість досліджень на цю тему знаходять лише невеликі зрушення у швидкостях та місцезнаходження потоку повітря в останні роки.

Але швидкість потоку повітря у верхній частині атмосфери зростає. Оскільки авіалайнери курсують між верхньою тропосферою та нижньою стратосферою, дослідження показує, що вони можуть бути відкинуті великим зрушенням вітру у перехідній зоні. Дані вчених підтверджуються іншими дослідженнями, які констатували підвищення швидкості вітру на висоті польоту авіалайнерів на 15 відсотків за останні 40 років.