Ціни зростатимуть: чи загрожує Україні дефіцит товарів через польські страйки
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 4373
![Черги на кордоні розтягнулись на кілометри](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428x240/e/29/d9cff0e9-e4bda9053c418f9ea3a37ecf1f95829e.jpeg?v=5336_1)
Два тижні страйку польських перевізників паралізували кордон
Ситуація на українсько-польському кордоні загострюється. 7 листопада польські перевізники розпочали страйки на трьох пропускних пунктах: "Ягодин-Дорохуськ", "Рава-Руська-Хребене" та "Краківець-Корчова". Гірше на кордоні стає щодня. Вчора до поляків приєднались словаки, які заблокували один з переходів на своєму кордоні.
Мітингувальники вимагають повернути дозволи для українських перевізників, заборонити їм реєструвати компанії в Польщі, пустити порожняк та фури на європейських номерах окремим коридором та відкрити доступ польським транспортникам до нашої системи "Шлях" (що дозволило б їм наймати українських водіїв та забезпечувати тим можливість законного перетину кордону).
Українська сторона одразу ж визнала більшість вимог польських перевізників нереальною. Страйкарі погрожують заблокувати ще й нові пропускні пункти.
"Конфлікт йде за наростаючою. Тисячі водіїв буквально живуть у фурах, є проблеми з водою, їжею та паливом. Товар завис на кордоні, зриваються контракти, всі зазнають величезних збитків, рахунок в середньому на мільйон євро на день", — каже голова Всеукраїнської асоціації міжнародних експедиторів та власник транспортної компанії Віктор Берестенко.
"Ситуація надзвичайно серйозна. Черги колосальні, на кожному пунктів пропуску близько 40 кілометрів — це з польської сторони на в’їзд в Україну. З українського боку автівки стоять в електронній черзі, але якщо їх вивезти на дорогу, то теж буде на 40-50 кілометрів", — каже Олександр Кирилюк, директор департаменту міжнародних автоперевезень групи логістичних компаній ZAMMLER.
![Черги колосальні](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428-*/3/b5/3dbb6120-3781d2b16a9c4015a4e66ab56b3feb53.jpeg?v=2846_1)
Якщо зараз зареєструвати автівку на рейс до Польщі, то за місяць вона виконає тільки один рейс. Простоїть до 15 днів на виїзд і стільки ж на в’їзд.
Результат — дефіцит транспорту для експортно-імпортних операцій. Бо машини стоять у чергах або на виїзд з України до Польщі, або у зворотньому напрямку. У порівнянні з літом, вартість перевезень зросла в 4 рази. І це лягає на гаманці як бізнесу, так і кінцевого споживача, адже у ціну товару завжди закладені витрати на логістику.
Що змінилось на кордоні
За даними Державної прикордонної служби, на охоплених страйками трьох пропускних пунктах заблоковано близько 2 800 фур. На Краківці стоїть 1200 вантажівок, на Ягодині – 1100, на Рава-Руській – 500.
В обох напрямках пропускають лише по кілька машин на годину.
За даними "Укртрансбезпеки", на 20 листопада на пропускному пункті "Ягодин-Дорохуськ" у черзі на виїзд з України зареєстровано близько 2 600 фур, за добу проїхало всього 17 машин. На пункті "Рава-Руська-Хребені" у черзі 1206 вантажівок, за добу кордон пройшло 73 авто. На пункті "Краківець-Корчова" у черзі близько 3 300 фур, за добу виїхало 263.
Для порівняння: 7 листопада, коли страйк польських перевізників лише набирав обертів, статистика щодо пропускної спроможності прикордонних пунктів була зовсім іншою. Тоді у черзі на Ягодині стояло майже 5 400 фур, за добу проїхало 252 авто. На пункті "Рава-Руська-Хребені" у черзі було трохи більше 2 000 машин, за добу кордон пройшло 261 авто. На пункті "Краківець-Корчова" була черга з 1931 авто, за добу пройшло 265 машин.
Тобто, різко знизилася статистика проходження кордону — у десятки разів. Разом з тим, на пунктах "Ягодин-Дорохуськ" та "Рава-Руська" суттєво зменшились і черги, хоча вони й залишаються величезними.
Сухі цифри статистики дають лише загальне уявлення про ситуацію. Насправді на кордоні справжнє пекло. Тисячі водіїв тижнями мешкають у чергах, закінчується їжа та вода, немає елементарних побутових умов, а зараз ще й похолодало. Мінвідновлення та профільні асоціації створили штаб, намагаються забезпечити водіїв провіантом, ліками, підвозять паливо. Але нерви у всіх межі.
![На кордоні - справжній ад для водіїв](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428-*/6/17/19f53cf9-35e9f1ef7a3da04b60aaf6f503371176.jpeg?v=3495_1)
Як каже голова АСМАП Володимир Балін, багато фур змінили маршрути та поїхали в об'їзд – через "Шегині-Медику" на українсько-польському кордоні, а також через пропускні пункти на кордоні зі Словаччиною, Румунією та Угорщиною. "Нерідко це подвійний кілометраж, але особливого вибору у перевізників немає – чи їхати в об'їзд, чи стояти", – каже Балін.
Співвласник групи компаній Tanit Group Костянтин Карабет підтверджує, що багато фур поїхало через Словаччину. І там на в`їзді в Україну виникали затори до 70-80 кілометрів. "Рух, звичайно, швидший, ніж у Польщі, але не так добре, як хотілось би. Є варіант об‘їзду через Угорщину, Румунію. Але це може дуже сильно збільшити кілометраж і вартість перевезення. І не завжди у такому складному маршруті взагалі є сенс", — каже Карабет.
За словами Берестенка, інші пропускні пункти залишаються більш-менш прохідними. "Ускладнилася ситуація лише на пунктах "Шегині-Медика" та "Ужгород-Вишне Немецьке", які обирають для об'їзду заблокованих ділянок кордону більшість перевізників", — зазначив він.
Дані підтверджує статистика від "Укртрансбезпеки". 7 листопада на пункті "Шегині-Медика" була черга з 2026 фур, за добу проїхало 206 авто. На 20 листопада у черзі — близько 2,2 тисячі вантажівок, за добу кордон перетнуло 168 машин. Тобто черга зросла, пропускна здатність впала.
На пункті "Ужгород-Вишне Немецьке" (кордон зі Словаччиною) 7 листопада у черзі було 1406 фур, за добу пройшло 154. 20 листопада черга фактично така сама — 1404 машини, але за добу пройшло трохи менше — 124 вантажівки.
І саме на цих пунктах виникають нові проблеми. Минулого тижня словацькі перевізники вже провели одноденний попереджувальний страйк. Як і поляки, вони потребують повернення дозвільної системи для українських транспортників. І погрожують: якщо їхні вимоги залишать поза увагою, можуть заблокувати кордон. Що вони і почали робити вчора.
А польські страйкарі загрожують додатково заблокувати ще й пункт "Шегені-Медика". "Якщо це станеться, взагалі буде колапс", – каже Берестенко.
![Фури стоять на кордоні тижнями](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428-*/5/dc/91fb4011-e5d78cb57efa5d7fb0155d3db027ddc5.jpeg?v=5033_1)
На кордоні з Румунією та Угорщиною поки що все порівняно спокійно. Наприклад, на пропускному пункті "Порубне-Сірет" на кордоні з Румунією 7 листопада була черга з 2875 фур, за добу проїхало 211. Через два тижні, 20 листопада, у черзі 2222 вантажівки, за добу проїхало 229. На пункті "Чоп-Захонь" (кордон з Угорщиною) 7 листопада у черзі стояло близько 2600 вантажівок, за добу пройшло 285. 20 листопада – черга з 2552 авто, за добу кордон пройшло 296 машин.
Тобто ситуація на пропускних пунктах на кордонах з Румунією та Угорщиною навіть стала трохи краще. "Прикордонники стали навіть краще пропускати, зважають на наше непросте становище", — пояснив Балін.
Автологістика подорожчала вдвічі
Куди із черги на кордоні зникли тисячі фур? Адже, наприклад, черга на Ягодині порівняно з початком страйків зменшилася майже на 3 000 авто, а на інші пропускні пункти доїхало лише кілька сотень.
Як каже Берестенко, багато хто просто скасовує рейси. "Навіщо мені гнати машину до Польщі, якщо вона гарантовано застрягне на кордоні? Простіше перечекати", — пояснив він.
Такого ж принципу стали дотримуватися багато замовників транспортних компаній. "Ми припинили відвантаження. Чекаємо, поки ситуація стабілізується, а ціни на перевезення знизяться", — розповів голова концерну "Ярослав" (легка промисловість) Олександр Барсук.
За словами Берестенка, якщо на початок страйків доставка до Польщі коштувала 2-3 000 євро за фуру, то зараз цінники сягають 5-6 000. І такий тариф по кишені далеко не всім клієнтам.
Таке різке подорожчання Берестенко пояснює видатками. "Зайва доба на кордоні обходиться в 150-300 євро на кожну фуру. Загальні втрати перевізників за два тижні польських страйків вже наближаються до 15 млн євро", — говорить він.
"Вартість збільшується через простій авто. Треба платити зарплати водіям, ті мають щось їсти та якось грітися. Відповідно, все це закладаєтся в тариф, який виріс в 1,5-2 рази", — каже співвласник Tanit Group Костянтин Карабет.
Бізнес переорієнтовується на залізничну доставку. Зокрема, за словами керівника агентства "А-95" Сергія Куюна, на залізничну логістику роблять ставку постачальники автомобільного газу.
На потяги "пересідають" і агроекспортери. За даними компанії Spike Brokers, пропуск автомобілів із зерном через польський кордон впав до 4 000 тонн на добу, тоді як місяць тому становив 7 500 тонн. У той же час за останній тиждень агроекспорт залізницею зріс на 23 вагони на добу, до 487 вагонів на добу. Найбільше обіг вагонів збільшився на кордоні з Польщею та Румунією.
Загалом Україна збільшила кількість залізничних відправок до Європи до 207 вагонів на добу, що позначилося на вартості фрахту — порівняно з жовтнем, вона зросла на 30-40%.
Голова "Укрметалургпрому" Олександр Каленков каже, що різко зріс попит на вагони, і це може стати проблемою для галузей, яких страйк польських перевізників поки що не торкнувся. "Якщо всі поїдуть залізницею, то можуть початися складнощі і в експортерів металу", — зазначив Каленков.
Автогаз уже подорожчав, на черзі: одяг та техніка
Через заблоковані кордони вже почалися проблеми і в українському роздробі. За даними агентства "А-95", є проблеми з постачанням автомобільного газу, який оптовики традиційно везли через Ягодин, і не встигли вчасно змінити маршрути. У підсумку за тиждень з 7 по 17 листопада автогаз подорожчав на 2, 15 гривень за літр до 34,82 гривень.
Заступник гендиректора з митних питань мережі "Епіцентр" Андрій Федькін каже, що основний товаропотік після початку повномасштабної війни йшов саме через польський кордон. Через нього везли як польську продукцію, так і товари з Німеччини та Голландії.
"Ми, як і багато інших компаній, працюємо через польські порти Гданськ та Гдиню. Страйк польських перевізників та суттєве зменшення пропуску транспортних засобів вплинули на обсяг імпорту, який ми маємо можливість завезти", — розповів Федькін.
"Є велике зниження імпорту одягу, взуття, продуктів харчування, які традиційно завозилися через Польщу", — додав Берестенко.
Чим довше кордон залишатиметься заблокованим, тим стрімкішим буде танути асортимент в українських магазинах. А ціни на доставку можуть збільшити вартість усіх товарів, щонайменше, на 5%, — каже Барсук.
Іван Павлік, комерційний директор COMFY зазначив, що проблеми з наявністю товару можуть початися вже у грудні, особливо, якщо страйки охоплять ще більше пунктів пропуску. Відповідно, терміни доставки збільшаться.
"Може бути дефіцит і подорожчання по окремим групам товарів. Адже постачальники закладають вартість логістики у цінники", — каже Павлік.
Голова АСМАП Володимир Балін розповів, що вони вже готують позови до страйкарів. "Зараз тривають консультації з юристами. Ми ставимо дві цілі — по-перше, розблокувати кордон, по-друге, отримати компенсації величезних збитків, які зазнають наші перевізники, імпортери та експортери", — зазначив Балін. Та чи вплине цей аргумент на страйкарів — питання поки що відкрите.