Помер той – помре і цей. Чому сьогодні так важливо переглянути фільм "Смерть Сталіна"
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 15964
![Фільм досі заборонено в росії, білорусі та Китаї.](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428x240/c/52/1a62ef39-7c67f789807486cf717cecba2bcb752c.png?v=9677_1)
Через 70 років після смерті Сталіна при владі в росії ті ж самі ідіоти, п’яниці та вбивці
70 років тому помер Йосип Сталін, один із найкривавіших диктаторів ХХ століття. І хоча зараз нікому не спаде на думку називати "ефективним менеджером" Пол Пота або захоплюватися економічним генієм Гітлера, у сьогоднішній росії найдивовижнішим чином повернувся культ особистості Сталіна. Тим більш актуальними є такі твори, як графічний роман Фаб’єна Нурі "Смерть Сталіна" та його екранізація майстром політичної сатири Армандо Іануччі. Чому саме, читайте в матеріалі "Телеграфа".
Смішний та страшний урок історії
Сюжет цієї історії та її фінал усім нам відомі із підручників. Після смерті Сталіна розгортається запекла боротьба за владу між найближчим оточенням керманича: Хрущовим, Берією, Молотовим та іншіми. Найсильнішим спочатку видається всемогутній голова НКВС Лаврентій Берія, який зібрав компромат на усіх конкурентів. Але його переграє Хрущов: він повів власну інтригу за спиною Берії, об’єднавши інших членів Політбюро і заручившись підтримкою маршала Жукова.
І хоча сценарист графічного роману Фаб’єн Нурі дозволив собі вільне поводження з окремими історичними фактами, а художник Тьєрі Робен надав історичним постатям карикатурних рис, ця абсурдистська реконструкція боротьби за владу навколо труни Сталіна передає головне: злочинну природу будь-якої тиранії, не лише радянської.
Навіть у Франції, де нікого не здивувати коміксами на політичні чи історичні теми, книга мала великий успіх і зібрала купу спеціальних призів – у тому числі за найкращий історичний графічний роман (фестиваль BD Boum, Франція, 2012) та премію Les Dossiers de la bande dessinée 2010 року за найкращий сценарій.
![Обкладинка графічного роману](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428-*/2/8a/a5295135-c7f04aac3677f71cd7ed4841b2b688a2.jpg?v=0207_1)
За словами сценариста Фаб’єна Нурі, він задумав комікс про смерть "червоного монарха", коли успадкував бібліотеку свого діда, великого шанувальника історії: серед інших книг там був десяток досліджень про Сталіна.
"Я сказав собі, коли помер цей хлопець, мали бути великі заворушення та смертельна боротьба за владу. Так що я почав працювати над цією історією, але спочатку в стилі Джона Ле Карре: агенти КДБ, пістолети з глушниками, змови", — згадував Нурі.
Але потім він упіймав себе на тому, що чим сильніше занурювався в цей страшний матеріал, тим смішніше йому здавалася "політична криза на найвищому рівні, в яку залучена купка божевільних, алкоголіків та масових вбивць".
"Робота над цією книгою дала мені важливий урок, — розповідав Фаб’єн Нурі. — Що диктаторів, незважаючи на все зло, яке вони завдали, не тільки бояться і ненавидять. Їх насправді любить народ. Це дуже сумне і збочене кохання, але його не можна заперечувати. Сталіна любили і люблять досі, наскільки я чув".
У свою чергу художник Тьєрі Робен давно мріяв створити мальовану біографію Сталіна і навіть почав роботу, але відступив перед вагою задуму. Як він зізнався у передмові до видання графічного роману, для цього потрібно було б намалювати як мінімум тисячу сторінок. Тож їхня зустріч із Нурі була зумовлена.
Заборонений фільм
Екранізація графічного роману вийшла на екрани у 2017 році і одразу ж ви викликала істерику в росії – у рф, білорусі та Китаї цей фільм заборонений досі. Що не дивно. Режисер Армандо Іануччі, який присвятив життя політичній сатирі на ТБ (його найвідоміша робота, серіал "Віце-президент", витримав сім сезонів), перетворив графічний роман на дуже смішний та неполіткоректний фарс.
![](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428-*/4/18/0d7ba6da-b961bd0e1bfe3550c24526f42bbf6184.png?v=0622_1)
У фільмі вільно поєднується страшне, смішне та абсурдне, причому часто в межах однієї сцени. Наслідуючи літері (та картинці) графічного роману, Іануччі показує кремлівську верхівку бандою ідіотів, інтриганів, п’яниць та вбивць, ні на хвилину не даючи глядачам забути про те, що в руках цих нелюдів зосереджена влада над мільйонами громадян.
І хоча творці фільму часом скочуються в карикатуру, два центральні персонажі, які смертельно схльоснулися за владу – Хрущов у виконанні маститого Стіва Бушемі ("Скажені пси", "Підпільна імперія") та Берія, якого зобразив знаменитий театральний актор Саймон Рассел Біл, у фіналі з блазнів перетворюються на майже трагічні фігури, що надає фільму додаткової глибини. Хоча не слід забувати, що реальний Микита Хрущов був набагато мерзеннішим персонажем, ніж привабливий упир у виконанні Бушемі.
Досвід перегляду цього фільму дає потужний терапевтичний ефект, який вартий усіх перейменованих у рамках декомунізації вулиць Києва.
До речі, про Київ – фільм частково знімався у столиці України, а в одній із головних ролей можна побачити колишню українку та екс-дівчину Бонда Ольгу Куриленко. Так, київська мерія у кадрі зображує зловісну будівлю НКВС на московській луб’янці, сцени нічних арештів знімали в одному із дворів на вулиці Гончара, а в масовку набрали столичних акторів. Що зробило фільм ще достовірнішим: гострохарактерні маски головних персонажів виглядають особливо гротескними порівняно з простими обличчями масовки, з такими знайомими слов’янськими рисами.
Як показали події останнього року, згодом цей фільм стає все більш актуальним: на вершині піраміди російської влади все ті ж ідіоти, п’яниці та вбивці, які продовжують плести інтриги та занурюють навколишній світ у кривавий хаос. При цьому самі вони не помічають, що перетворилися на огидні карикатури на людей, які нібито зійшли зі сторінок графічного роману Фаб’єна Нурі і Тьєрі Робена. Але нічого, як говорить відомий мем, помер той — помре і цей.
Раніше ми зібрали для вас п’ять головних українських кінопрем’єр року. Також ми писали про головні серіальні прем’єри березня.