Маленькі "оселедці" у великій бочці: чому молодші класи переповнені, а влада не діє

Читать на русском
Автор
8000
Кількість дітей впливає на якість освіти.
Кількість дітей впливає на якість освіти.. Фото Ян Доброносов, "Телеграф"

"Телеграф" дізнався, чому влада дозволяє ущільнювати класи і що про це думають освітні експерти

В багатьох початкових класах українських шкіл склалася критична ситуація із викладанням освітніх дисциплін та оптимізацією процесу навчання. Причиною тому, окрім появи сотень тисяч маленьких переселенців, викликаної широкомасштабним вторгненням рф, є небажання влади вирішувати питання щодо оптимальної кількості дітей у класі, що призводить до збоїв у їхньому розвитку.

Чи справді все так погано і, чи є надія на зміни в законодавстві? У складному питанні розбирався "Телеграф".

Норми залишили в минулому

До "великої" війни в Україні були чіткі стандарти наповнюваності класів початкових шкіл: не менше п'яти і не більше 24 учнів у класі. Проте 2022 року Верховна Рада внесла тимчасові зміни в Закон про загальну середню освіту і скасувала ці обмеження на час воєнного стану. Тепер школи можуть законно перевищувати раніше встановлені норми.

Так, цього року в одній зі шкіл під Києвом сформували 17 перших класів, куди зарахували по 40 з гаком дітей.

В інших школах число класів, навпаки, зменшують, об'єднуючи учнів однієї паралелі. Зазвичай скорочення відбувається у 2-х, 3-х та 4-х класах, коли стає зрозуміло, скільки дітей залишаються за кордоном. Однак змусити школу вдатися до таких кроків може і брак фінансів. Адже менша кількість класів вимагає меншого числа вчителів, навчальних приміщень і інших ресурсів.

Світовий досвід

— В освітніх супердержавах 20 учнів — це зазвичай максимум для класу при навчанні наживо. Якщо говорити про те, що понад 1 мільйон українських учнів через війну перебувають за кордоном, то обмеження кількості учнів на рівні законодавства однозначно не лише б підвищило якість освіти, а й зберегло б роботу для якомога більшої кількості вчителів, — каже в коментарі "Телеграфу" засновниця Новопечерської школи (Київ) і голова громадської спілки "Освіторія" Зоя Литвин.

Такої ж думки дотримується авторка підручників і посібників у рамках реформи МОН "Нова українська школа" (НУШ) Інна Большакова. Однак, за її словами, аби говорити про "щось" на рівні законодавства, треба хоча б дотримуватися чинних норм.

— Ніхто не хоче рекламувати маленькі класи. Але чомусь почалася реклама великих. Дійсно, в результатах міжнародного дослідження PISA написано, що великий клас не є основним чинником, який суттєво впливає якість навчання.

При цьому чомусь ніхто не враховує інші факти. Наприклад, великі класи у британській школі. Ніхто не бере до уваги, що в класі працює вчитель і асистент вчителя. Тобто дві доросли людини покривають клас 28-30 учнів. Відповідно ми маємо рахувати не кількість класів, а кількість учнів, яка припадає на одного вчителя конкретного класу.

Таким чином ми спотворюємо картину і вириваємо окремі чинники із загального контексту. Це дослідження є вигідним для МОН, хоча на нього багато критики за кордоном, — каже експертка з питань освіти Інна Большакова.

За її словами, асистенти та помічники вчителів відповідають за читання в класі, тобто вчать тих дітей, які не встигають за іншими. Вони збирають таких дітей у групи чи пари і проводять їм додаткові консультації. Тобто це окремий спеціаліст. Для дітей з інклюзією є дефектологи, які також проводять заняття. У нас же працює один вчитель у одному класі, що суттєво погіршує навчання дітей.

Діти, які відстають, залишаються без уваги

За словами дитячої психологині Інни Большакової, дуже багато енергії вчителя йде не на навчання, а на організаційні процеси.

— Що більший клас, то більше запитів дітей, то більше запитів не навчальних. Тоді вчитель виснажується і до навчання руки не доходять. Хоча б утримати дітей в класі, щоб ніхто не розбив собі ніс.

Якщо це онлайн-навчання, то тим паче. Бо воно передбачає ще меншу кількість дітей. В екрані зуму має бути 9 віконечок. Це ключова цифра, бо стільки об'єктів потрапляє в поле зору вчителя. Тоді хто не потрапляє в поле зору вчителя? Діти, які відстають.

Відповідно діти, які потребують додаткової уваги зараз перебувають у найгіршому стані. А також переселенці, діти з обмежених сімей, напівсироти. Це ті діти, яких держава має захищати в першу чергу. Та натомість їх залишають напризволяще.

Вчителі теж виснажуються і до них приходить стільки ж виснажених дітей. Яка користь цього навчання? Я наголошую, навіть якщо зменшити кількість учнів на 8 осіб — це колосальна різниця. Адже велика кількість дітей в класі створює великий шум. І тому дитина в такому шумі підсвідомо перебуває у тривожному напруженому стані, — заявляє експертка.

Вона також звертає увагу на те, що маленькі діти зазвичай контактні й включаються у взаємодію з усіма. Тому вчитель у великому класі не може організувати ті види діяльності, які пропонує "Нова українська школа". Адже у класі з 40 учнями вчитель замість інноваційних методик змушений переходити до старих радянських методик. Тобто замість дискусії, викликати одну людину до дошки з крейдою чи презентацією, щоб решта дітей мовчали та слухали.

— Влада хоче зекономити кошти і робить крок до того, щоб відмовитися від паростків демократичного устрою, що почалися з впровадженням НУШ. У нас закон передбачає, щоб клас ділився на дві підгрупи за основними предметами. Як правило, це українська мова і математика. Однак зараз у деяких регіонах у вчителів забирають ці години і не дають можливість поділити клас навпіл. Знову ж таки — економія та нераціональний розподіл коштів. Треба не тренінги для вчителів створювати, а давати гроші, не забираючи години. Освіта зараз потребує складних, але важливих рішень, — підсумовує авторка підручників НУШ та методики інтегрованого навчання.

Що каже Міністерство освіти і науки

Голова Держслужби якості освіти Руслан Гурак в інтерв’ю "Телеграфу" пояснював, більша кількість учнів в класах — то навіть на краще: "Більшість досліджень вказує, що вчителі якраз добре справляються, і велика кількість дітей в класі несуттєво впливає на результати навчання учнів. Все залежить від майстерності вчителя і педагогічного колективу".

"Телеграф" звернувся до Міносвіти із питанням, чи отримали вони очікувані результати щодо зміни правил наповнюваності класу у червні 2022 року.

Як повідомили у міністерстві — ситуацію вивчають, тому чи розглядається можливість відновлення чітких стандартів щодо кількості учнів у класі поки повідомити не можуть.

— До повномасштабного вторгнення російської федерації в освітній субвенції на 2022 рік було передбачено 5 млрд грн для поділу класів на групи. Однак, згідно з державним бюджетом України на 2023 рік, загальний обсяг освітньої субвенції вийшов на 18,9 % меншим, аніж прогнозували. Враховуючи обмежений фінансовий ресурс в умовах воєнного стану, на 2023 рік в освітній субвенції враховано тільки 0,5 млрд грн для поділу класів на групи.

Мусимо зазначити, що фінансування поділу класів на групи може здійснюватись як за рахунок освітньої субвенції, так і за рахунок коштів місцевого бюджету. Тож якщо у класі багато учнів і їх кількість можна поділити, заклад освіти повинен дотримуватися освітнього законодавства. Батьки учнів класів, в яких не здійснюється поділ на групи, мають право звертатися до керівника закладу освіти або місцевої ради та порушувати питання поділу класів на групи, — заявляють у МОН.

Важливо розуміти, що повернення обмеження кількості учнів у класі вимагатиме збільшення числа вчителів і приміщень. При цьому все одно звучатимуть голоси скептиків, що збільшення кількості класів матиме обмежену педагогічну цінність і відволікатиме гроші від більш ефективних інвестицій.