"Ваш родич потрапив в біду": нардеп попередив про стрімке зростання шахрайських кол-центрів

Читать на русском
Автор

Цього року жертвами кіберзлочинів на суму близько 15 млн грн стали понад 10 тисяч громадян

Верховна Рада створила тимчасову слідчу комісію, яка розслідує незаконну діяльність кол-центрів та фінансових пірамід. Вона діятиме впродовж року.

З якими випадками шахрайств стикаються українці під час війни та як від них вберегтися, "Бізнес Телеграфу" розповів голова ТСК Олександр Куницький.

— Яку динаміку шахрайства кол-центрів спостерігаєте?

— На жаль, в Україні існує велика кількість кол-центрів з "розводу" людей на гроші. Їхня кількість під час війни почала стрімко зростати. З початку роботи ТСК стало відомо про понад 1500 таких "офісів", які спеціалізуються на обмані та зловживанні довірою населення. Причому це не одна розгалужена організація з єдиними лідерами. Столицею "телефонного шахрайства" є Дніпро, проте велика кількість кол-центрів сконцентрована й у Києві. ТСК, напевно, стане першим державним органом, який намагається порахувати цифру наявних офісних шахраїв та суму збитків, завдану громадянам.

Олександр Куницький очолює ТСК, яка розслідує незаконну діяльність кол-центрів та фінансових пірамід

— Шахраї виходять за межі України у своїй діяльності?

Так, жертвами фінансових аферистів стають люди не тільки з усіх куточків України, а й навіть ті, хто проживає в інших країнах світу. Відомі випадки ошуканих українських переселенців у Польщі, громадян Ізраїлю та країн ЄС і навіть США. Шахраї телефонують всюди, де мають свої напрацьовані бази.

— Чи вдається повернути кошти ошуканим?

— Безжально ошукані люди ніколи не зможуть повернути свої гроші. Саме через величезну кількість таких випадків виникла необхідність у створенні комісії, яка здійснюватиме контроль та розслідування такої діяльності.

— Розкажіть про найпоширеніші випадки аферизму?

— Аферисти телефонують до своїх жертв під різними приводами, однак кінцеву мету переслідують одну — ошукати довірливих громадян. Для цього вони обманним шляхом дізнаються дані банківських карток, щоб потім спустошити їх, або ж намагаються "увійти у довіру", аби люди добровільно переказали свої гроші на вказані рахунки. Телефонують аферисти й на випадкові номери, й на певні, коли їм відома така інформація про людину.

— Як часто залучають схему "ваш родич потрапив в біду"?

— Це одна з найпоширеніших схем обману. Шахраї під виглядом лікаря чи працівника поліції телефонують і "люб’язно" пропонують допомогти "вирішити проблему" або уникнути відповідальності. Звісно, що не безплатно. Це той випадок, коли спрацьовує ефект несподіванки, тож ніхто навіть не намагається з’ясувати ситуацію, а швиденько переказує кошти на вказану картку. Саме на це і розраховують аферисти.

— На які ще схеми ведуться українці?

— Ще один популярний різновид шахрайства — "ви виграли приз" або "можете купити за вигідними цінами". В обох випадках аферисти просять жертву переказати певну суму на банківську карту, і після цього ви, звісно ж, нічого не отримаєте. Щоправда, любителям знижок інколи все ж надходить замовлений товар, але за завищеними цінами. Наприклад, ліки, придбані в онлайн-аптеках за 500 грн, які насправді коштують 30-40 грн.

— Якими способами тиску користуються шахраї?

— Щоб виманити гроші у своїх жертв, аферисти представляються працівниками банку і, залякуючи блокуванням рахунків і призупиненням транзакцій, пропонують пройти верифікацію та назвати пін-код і строк дії картки. Цих даних достатньо, щоб спустошити рахунок. Базові схеми шахрайства телефоном залишаються незмінними вже впродовж кількох років. Їх лише "модернізують" до ситуації в країні та потреб громадян.

— Які способи обману з’явилися після 24 лютого 2022 року?

— З новинок? Після вторгнення рф зловмисники розсилають повідомлення на телефони з інформацією про нарахування грошової допомоги від держави. А далі вже справа техніки: для отримання грошей необхідно перейти за певним посиланням, ввести персональні дані та банківську інформацію, і вже за мить шахраї знімають кошти з рахунків ошуканих громадян. Іншою схемою, надиктованою війною, є СМС-повідомлення шахраїв нібито з військкоматів про мобілізацію і пропозиція за велику суму видалити вас із баз призовників. Також телефонують родичам полонених військовослужбовців або зниклих безвісти та пропонують за грошову винагороду сприяти звільненню з полону.

— Послуга "виїзд за кордон" ще популярна?

— Що тільки не пропонують винахідливі аферисти: перевезення всіх охочих за кордон, евакуацію з небезпечних прифронтових районів, продаж неіснуючих осель, фейкові програми підтримки, вигадане волонтерство. Але об’єднує їх одне: щойно клієнт платить аванс ділкам, як одразу вони зникають із грошима та персональними даними жертв.

— Є актуальна статистика шахрайств?

— Лише 2023 року працівники Департаменту кіберполіції спільно з Головним слідчим управлінням Нацполіції та оперативниками Департаменту карного розшуку ліквідували масштабну шахрайську схему, за якою злодії, отримавши доступ до рахунків, ошукали понад 10 тисяч громадян і привласнили собі близько 15 млн гривень. Проте точну кількість тих, хто потрапив на гачок до шахраїв, та яку суму вдалося виманити у довірливих українців, наразі не встановлено.

— Як ТСК дізнається про масштаби проблеми?

— Власне, головна мета ТСК і є — дізнатися, скільки на сьогодні ошуканих людей, якою сумою вдалося заволодіти шахраям, яка кількість кол-центрів існує та як працюють правоохоронні органи. Я відстежую, що наразі недостатньо уваги вони на це звертають. Тому ТСК направила низку звернень до органів державної влади — Міністерства внутрішніх справ, Служби безпеки України, Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України, Офісу генерального прокурора, Міністерства закордонних справ, Державної судової адміністрації, Департаменту кіберполіції Національної поліції, Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції, експертних служб — з проханням надати інформацію щодо кількості звернень від громадян, кількості порушених та закритих кримінальних проваджень та якими були дії правоохоронних органів у цих випадках.

— Які законодавчі зміни мають посилити боротьбу з шахрайством?

— ТСК планує внести у законодавче поле чітке визначення терміну "кол-центр", також пропонуємо кілька напрацьованих законопроєктів для внесення змін до Кримінального кодексу України та законодавства щодо діяльності банківської сфери, щоб посилити відповідальність за дії, які містять ознаки шахрайства.

— Конкретизуйте, будь ласка.

— Нещодавно був поданий на розгляд до Верховної Ради проєкт закону "Про внесення змін до статей 190 та 289 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за вчинення злочинів в умовах воєнного та надзвичайного стану", автором якого став член нашої ТСК Максим Павлюк. Законопроєкт зачіпає і кол-центри. Пропонується подвоїти відповідальність за шахрайство. Це лише перший крок ТСК у боротьбі із цим злом.

— Як не стати ошуканим? Дайте поради нашим читачам.

— "Клюнути" на виверти шахраїв може хто завгодно, навіть той, хто добре знайомий зі схемами. Усе залежить від спритності та вміння афериста переконувати. Головне правило, як не потрапити до рук шахраїв: перевіряти будь-яку інформацію або взагалі не вести жодних розмов з аферистами, а одразу класти трубку. У перспективі це заощадить ваші гроші та збереже ваші нерви.