Офлайн чи онлайн? Чому МОН хоче повернутися до "очки", попри загрозу блекауту взимку

Читать на русском
Автор
18141
Оцінити освітні втрати через перехід на "дистанційку" наразі складно
Оцінити освітні втрати через перехід на "дистанційку" наразі складно. Фото Adobe Stock

Чи варто садити учнів за парти у кризовий період

В Міністерстві освіти і науки вважають, що навчальні заклади України повинні прагнути повернення до офлайн-режиму навчання. Заступник очільника МОН Сергій Сташків в ефірі телемарафону заявив, що за наявності укриттів і згоди батьків, учні мають сісти за парти вже у вересні. Враховуючи торішній досвід роботи (а точніше — її неможливості) в умовах дефіциту електроенергії, адміністраціям шкіл рекомендовано закуповувати генератори і бути готовими до переходу в онлайн.

Водночас, зима 2023/2024 обіцяє стати не менш складною, аніж торішна. Вже зараз військові експерти прогнозують масовані ракетні обстріли критичної та цивільної інфраструктури України з боку рф, а фахівці у сфері енергетики вважають, що уникнути віялових та аварійних відключень електроенергії не вдасться — торішні руйнування енергосистеми досі не ліквідовані.

Чому МОН надало перевагу очному навчанню із вкрай сумнівними перспективами, замість того, аби оптимізувати дистанційну форму занять, "Телеграф" запитав у експертів в галузі освіти.

Рекомендації з умовами

Декларуючи курс на повернення офлайн-навчання, в Міністерстві освіти підкреслюють, що ці заяви носять суто рекомендаційний характер. Ба більше, у відомстві наполягають на тому, що відвідування закладів освіти учнями можливе виключно за умови обладнаних укриттів та з урахуванням безпекової ситуації у регіоні. Оцінку ризиків з подальшим рішенням щодо формату навчання покладають на глав місцевих ОВА.

Крім того, навіть в областях, де запровадять очні заняття, батьки учнів матимуть змогу самостійно вирішувати, чи відпускати дітей до навчального закладу. Для тих, хто обере освіту у дистанційному режимі, буде створено спеціальні класи. І навпаки — якщо родина не має можливості залишати дитину вдома або у школі відсутнє укриття, її можуть зарахувати в інший навчальний заклад на час дії воєнного стану за спрощеною процедурою.

За даними МОН, навіть у відносно прифронтових регіонах, більшість батьків виступає за повернення школярів за парти, проте у Миколаєві, Одесі, Харкові та Запоріжжі успіхом вважатиметься відновлення бодай змішаного формату навчання у закладах, що відповідають безпековим вимогам. В Луганській, Донецькій, Запорізькій та Херсонській областях працюватимуть над покращенням дистанційного навчання.

"Минулого навчального року в нас фактично 75% закладів освіти, шкіл, мали укриття, які дозволяли там перебувати понад половині учнів, що навчаються в цих закладах освіти. Урядом виділено півтора мільярда гривень на облаштування укриттів в закладах освіти, на даний момент проводяться відповідні роботи і укриття облаштовуються.

Ми розуміємо, що не всі школи в Україні зможуть розпочати навчальний рік в офлайн форматі, але завдяки зусиллям органів місцевого самоврядування, використовуючи кошти державного і місцевого бюджетів, відсоток шкіл, які мають укриття, буде значно більший, аніж був на кінець минулого року", — зазначив Сташків.

Водночас, за словами депутата Київської міської ради Леоніда Ємця, оцінити реальний стан справ у питанні укриттів вкрай складно, адже доступу до інформації про стан облаштування сховищ не мають навіть народні обранці.

Річ у тім, що в столиці голови районів самовільно виключають з переліку шкільних укриттів приміщення, в яких вже навіть було зроблено ремонти за бюджетні кошти. Мовиться про загальні суми у десятки, а то й сотні мільйонів гривень, каже політик. При цьому, виключення з переліку означає, що укриття стає недоступним не лише для пересічних громадян, а й для самої школи, адже дане приміщення за законом не може використовуватись як сховище.

"Це пряме порушення процедури, встановленої Кабміном. За правилами, пропозиція про виключення від розпорядника повинна бути розглянута ДСНС і узгоджена КМДА. Замість цього, створюють якісь спільні комісії, що формують рекомендацію і самі ж ухвалюють рішення, без участі адміністрації. Враховуючи, що дані про такі укриття видаляють з переліку, дізнатися, яка кількість шкіл насправді обладнана такими приміщеннями, неможливо", — каже Леонід Ємець в коментарі "Телеграфу", додаючи, що усі виявлені порушення фіксують, дані про них надсилають юристам для надання правової оцінки та передачі інформації до правоохоронних органів.

З огляду на те, що подібні тенденції панують навіть у столиці, де безпекова ситуація досить напружена через регулярні ракетні обстріли, можна лише уявити стан справ з укриттями в інших регіонах України, де контроль над діями адміністрацій може бути значно меншим через кругову поруку посадовців на місцях.

Ймовірно, аби оцінити рівень убезпеченості власних дітей в навчальному закладі, батькам слід відвідати укриття і самотужки перевірити приміщення на відповідність вимогам. Зокрема, у сховищі має бути мінімум два виходи, освітлення і вентиляція, запаси води та медикаментів. Розміри укриття розраховують з норми 0,6-1 кв.м на людину.

Чому навчання офлайн — це важливо?

Попри те, що дистанційний формат освіти увійшов в життя українських учнів і студентів ще за часів пандемії, дана система досі не відпрацьована належним чином, через що має низку недоліків.

Серед них МОН називає:

  • відсутність ефективного зворотного зв'язку з викладачами;
  • великий обсяг домашніх завдань;
  • технічні проблеми;
  • недостатнє забезпечення отримувачів освіти та науково-педагогічних працівників комп'ютерною технікою;
  • недостатнє спілкування між учнями;
  • відсутність можливості отримати практичний досвід.

Крім того, існує думка, що недосконала реалізація навчального процесу в онлайн-форматі завдала чималих освітніх втрат українській молоді — за останні кілька років рівень знань у школярів та студентів значно знизився, що може призвести до дефіциту фахівців у майбутньому.

За словами екс-директора Українського центру оцінювання якості освіти Ігоря Лікарчука, дана теза не має підтвердження, адже в Україні відсутня ефективна система оцінювання якості освіти.

"Поки що це лише емоції, які базуються на рівні компетентності тих, хто ці емоції продукує. Якби в нас була система оцінювання якості освіти, яка б базувалась на порівняльних дослідженнях типу TIMSS або PIRLS, хоча б на якихось об'єктивних, валідних моніторингах, ми могли б говорити більш предметно. Втім, для дійсно об'єктивної оцінки ці дослідження мали б проводитися у доковідні часи, щоб зараз нам було, з чим порівнювати. Наразі ми не маємо об'єктивних технологій і методик дослідження якості освіти в Україні", — каже експерт в коментарі "Телеграфу".

При цьому, Ігор Лікарчук вважає, що безпека учнів має першочергове значення, тому рішення про вибір формату навчання повинно ухвалюватися з урахуванням здатності адміністрацій закладів організувати ефективний освітній процес, поєднуючи за потреби обидві форми. Сумнівів у тому, що наступний навчальний рік буде не менш складним за попередній, експерт не має.

Аналогічної думки дотримується й перший освітній омбудсмен України Сергій Горбачов. У коментарі "Телеграфу" політик зазначив, що єдиної відповіді про доцільність запровадження того чи іншого формату занять, просто не існує, адже все залежатиме від безпекової ситуації в кожному окремому закладі кожного окремого регіона.

"Якщо ви хочете почути від мене, що має більш негативний вплив на освітній процес — дистанційка чи уроки в укриттях, я відповім: найгірше на нього впливають покидьки з російської федерації. Іншої відповіді у мене нема", — каже посадовець.

Відновлювати очне навчання варто всюди, де це дозволяє безпекова ситуація і є укриття, вважає співзасновниця ГО "Смартосвіта", ексрадниця очільника МОН Іванна Коберник. За словами експертки, результати досліджень в усіх країнах, які проводили вимірювання освітніх втрат після пандемії Covid-19, фіксували нижчі показники, аніж у доковідні часи.

"У всіх країнах, незалежно від рівня ВВП чи інших показників. І це без війни. Особливо помітні наслідки це має в початковій школі — цього року у четвертий клас підуть діти, чий перший клас припав на ковідний 2020-й. Тобто, серед них є діти, які ніколи не були в класі. Не знають, що таке виконувати шкільні рутини, працювати в групі, давати собі раду в колективі, не кажучи про можливість отримати допомогу і консультацію вчителя в момент, коли вона потрібна", — каже Іванна Коберник в коментарі "Телеграфу".

Громадська діячка зазначає: підлітки вже відчувають на собі наслідки дистанційки — без відвідування школи їм важче самоорганізовуватися і розраховувати час. Між тим, ці важливі навички, які атрофуються чи не розвиваються без очного навчання, вкрай необхідні в дорослому житті.

Сперечатися з ефективністю очної шкільної освіти порівняно з дистанційною важко. Ситуацію ускладнює відсутність необхідної матеріально-технічної бази в школах і сім'ях та нестача досвіду роботи в такому форматі серед педагогів. Попри це, обставини змушують українських освітян шукати варіанти за принципом "меншого з двох лих", віддаючи пріоритет безпеці дітей.

В регіонах, де адміністрації закладів все ж наважаться повернути учнів за парти, їхнім батькам доведеться певною мірою взяти питання безпеки під власний контроль, адже, як з'ясувалося, бути впевненим у відповідальному підході посадовців до організації укриттів можна не завжди.